Turblogg: Mont Blanc (2010-06-02)

Knalltur til Mont Blanc

Mont Blanc er en av de virkelig store klassikerne i europeisk fjellhistorie. Fra sentrum i Chamonix ser man rett opp på toppen og det er ikke vanskelig å skjønne at dette er en topp som har fristet mang en fjellfant...
Vår plan var å ta turen fra Aiguille du Midi og følge Mont Blanc traversen over Mont Blanc du Tacul, Mont Maudit før selve toppen på Mont Blanc. Dette er en forholdsvis lang tur til toppen med ca 1500 høydemeter, men utsikten langs hele rute er fantastisk!

Med heis opp til rundt 3800 meter er akklimatisering en behagelig greie. Rolig avslapping i sola i noen dager før vi er klare for toppstøt :)

Selve turen startet tidlig, tidlig mandag morgen og gikk i måneskinn og skyfri opp de første 500 høyedemeterne. Etter hvert som vi kom oss oppover så vi rekken av lys bre seg utover breen under oss. Vi var tydeligvis ikke alene om å skulle til Mont Blanc denne natten...

Ryggen på Mont Blanc du Tacul ble nådd mens sola fortsatt sov. Vi tok oss en tid til en kort rast og nøt synet av utfordringene som lå foran oss. Snart kom de første solstrålene på toppene rundt oss og på vei opp bakken mot Mont Maudit fikk vi de første varmende strålene.

Med den bratte bakken som lå foran oss kunne det kanskje vært like greit at sola hadde ventet litt med å komme frem, slik at vi ikke hadde sett hva vi skulle opp... Over 45 grader bratt og definitivt et sted du ikke bør falle! Tau og sikringer ble løsningen og sakte, men sikkert kom hele gjengen seg opp over denne ryggen også.

Resten av turen skulle etter min mening være en sjarmøretappe, men de som har vært med meg på tur før vet at disse av og til blir litt lenger en planlagt. Vi kunne nå se hele veien opp til toppen av Mont Blanc, men det skulle ta både en, to og tre timer før første mann var på toppen. Merkelig hvor sakte ting går her oppe i høyden.

Uansett så var det en sliten, men veldig fornøyd gjeng som stod på toppen av Mont Blanc denne mandagen! Mer klaff med været er det og vanskelig å få, så godt som null skyer, varmt og bare en liten trekk, perfekt!

Vi var kanskje ikke raskeste gruppe på fjellet denne dagen og det var noe vi fikk merke på vei ned. Etter hvert som vi svingte oss nedover så vi at klokka gikk litt fortere enn vi skulle ønske. Siste heis gikk 1730 og da vi klokken 1630 fortsatt hadde langt igjen innså vi at det var noe vi ikke kom til å rekke. Løsningen ble da heller å ta turen innom en av de lufigste hyttene i området, Mulet-hytta. Her ble det Cola, mat og seng før vi tidlig neste morgen kunne fullføre turen tilbake til campen, pakke sakene og sette kursen for Chamonix...